wtorek, 3 kwietnia 2012

Ikona "Relikwie Św. Jana Chrzciciela"


Ikona relikwii Św. Jana Chrzciciela. 
(56cm x 52cm). Ukończona 02 kwietnia 2012 roku w Wielkim Tygodniu.. Czwarta z rzędu ikona poświęcona Prorokowi Janowi.
Teraz dopiero przestałem odczuwać nacisk, żeby pisać ikony jemu poświęcone. Cały czas czułem niepokój, że jeszcze coś nie jest zrobione. Po ukończeniu tej ikony wiem, że wypełniłem zadanie. Mam satysfakcję. Dziękuję Matce Bożej za opiekę i Świętemu Janowi, że przez ostatni kwartał miał cierpliwość bywania przy mnie podczas pisania. Chwała Duchowi Świętemu.


Ikona jest nawiązaniem do zmieniającego się przez wieki herbu miasta Koszalina. Co prawda obecnie herb nie zawiera wizerunku głowy Jana Chrzciciela (a szkoda), to mam nadzieję, że moja ikona choć troszeczkę przyczyni się do przypomnienia mieszkańcom tego miasta, jakiego godnego mają patrona.
Temat ten zasiał mi w głowie O. Janusz Jędryszek podczas rozmów o historii Pomorza ponad rok temu. Był jak ziarno i wykiełkował czterema ikonami i rzetelnym zapoznaniem się z postacią Proroka.

 Malatura na podłożu płótno+leukas. Deska - płyta drzwiowa z mebli z połowy XX wieku z prywatnej stolarni w Szczecinku. Wnętrze płyty - listwy sosnowe. Okładzina - 2mm fornir chyba modrzewiowy.
Lubię mistrzowską robotę rzemieślniczą, a deski które otrzymałem od przyjaciół, P. Szwedowiczów ze Szczecinka, właśnie taką są. Piękny gruby fornir zapewnia trwałość całej płyty. Listwy wewnątrz świetnie zakonserwowane, pomimo kilkudziesięciu lat prawie nie wymagały nasycania i dodatkowej konserwacji.
Naturale kleje wiążą i chronią drewno przed warunkami atmosferycznymi i pasożytami. Naprawdę lubię wykorzystywać tak szlachetne podłoże jako podobrazie do ikony. Nie mam obaw co do trwałości.
A. Binkowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz