piątek, 16 marca 2012

Św. Marek Ewangelista I Św. Jan Chrzciciel czyli dyżur na zmianę.



Święty Marek Apostoł 32cm x 39,5cm (przepraszam za kiepskie zdjęcie)
 Dzisiaj skończyłem pisać dwie ikony jednocześnie. Tak się złożyło. Jedna zamówiona (Św. Marek), druga kilkakrotnie odkładana wreszcie doczekała się realizacji. Efekt tego, że zawsze piszę dwie, trzy ikony równolegle. 
Oraz tego, że akurat dostałem do ręki deskę która idealnie pasowała do podlinnika Ikony Relikwii Jana Chrzciciela.
Jednak plan pracy, to, że te ikony pisane są razem, to nie jest przypadek i nie ja jestem jego autorem. Moja zbyt mała znajomość Pisma Świętego nie ułatwiła skojarzenia  faktu, że Ap. Marek swoją ewangelię rozpoczyna od ... Jana Chrzciciela.
Dopiero przymierzając się dzisiaj do niniejszego tekstu, dotarło to do mnie. Aż mi ciarki przeszły po plecach.
Ciekawe, czy to Św. Jan Chrzciciel pilnował równoległego pisania tych ikon, czy Św. Marek, a może obaj na zmianę pełnili dyżur? Żart żartem, ale takie  "przypadki" tak często mi się zdarzają, że wyglądają na precyzyjnie zaplanowane.

Trochę o Św. Marku:
Św. Marek, przez św. Łukasza zwany Janem lub Janem Markiem (Dz 13,5-13), jest autorem drugiej, najkrótszej Ewangelii. Był krewnym św. Barnaby (Kol 4,10). Sam św. Marek nie był ani uczniem ani świadkiem nauczania Pana Jezusa, natomiast był bliskim współpracownikiem św. Piotra (1 P 5,13), stąd jego Ewangelia stanowi zapis wspomnień i nauki Księcia Apostołów. Istotnie, Ewangelia markowa zawiera wiele scen, które mógł pamiętać tylko naoczny świadek np.: uzdrowienie paralityka (Mk 2, 1-11), spotkanie z bogatym młodzieńcem (Mk 10, 17-22), modlitwa i trwoga konania w Getsemani (Mk 14, 32-42), zaparcie się Piotra (Mk 14, 66-72). Św. Marek towarzyszył św. Pawłowi i św. Barnabie w podróżach apostolskich, był także przy św. Pawle w czasie jego uwięzienia w Rzymie  (Kol 4,10; Flm 24).

Ewangeliczne świadectwo rozpoczyna św. Marek od Jana Chrzciciela:

1 Ten jest początek Ewangielii Jezusa Chrystusa, Syna Bożego.
2 Jako napisano w prorokach: Oto Ja posyłam Anioła mego przed obliczem twojem, który zgotuje drogę twoję przed tobą.
3 Głos wołającego na puszczy: Gotujcie drogę Pańską, proste czyńcie ścieżki jego.
4 Jan chrzcił na puszczy, i kazał chrzest pokuty na odpuszczenie grzechów.
5 I wychodziła do niego wszystka kraina Judzka, i Jeruzalemczycy, a wszyscy byli od niego chrzczeni w rzece Jordanie, wyznawając grzechy swoje.
6 Ale Jan przyodziany był sierścią wielbłądową, a pas skórzany był około biódr jego, a jadał szarańczę i miód leśny.
7 I kazał, mówiąc: Idzie za mną możniejszy niżeli ja, któremum nie jest godzien, schyliwszy się, rozwiązać rzemyka u obuwia jego.
8 Jamci was chrzcił wodą; ale on was będzie chrzcił Duchem Świętym.
(Mk 1, 2-4).

Symbolem św. Marka jest skrzydlaty lew. Znamionuje on godność królewską Chrystusa podkreślaną przez Ewangelię św. Marka.
Św. Marek założył gminę chrześcijańską w Aleksandrii. Poniósł śmierć ok. 74 r. po Chrystusie. Jego relikwie, od IX, w znajdują się w Wenecji. Św. Marek jest patronem tego miasta, a także patronem prawników, notariuszy i więźniów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz