czwartek, 12 stycznia 2012

Błogosławiony Janusz z Uppsali

BŁOGOSŁAWIONY BISKUP JANUSZ Z UPPSALI
zwany też Janem Polakiem
Nie wiem, czy gdzieś ktoś kiedyś pokusił się o napisanie ikony lub innego wizerunku błogosławionego biskupa Janusza z Uppsali. Jeżeli nie, to mam zaszczyt to uczynić.W każdym razie wszelkiej maści Janusze mają swojego patrona. Mnie do napisania zobligował mój przyjaciel, o. Janusz. Udostępnił źródła na podstawie których coś niecoś można się dowiedzieć o błogosławionym. Żył w XIII wieku, był dominikaninem, ewangelizował Szwecję, budując tam klasztory i pozyskując braci. Porównałbym Go do Św. Ottona z Bambergu, który podobnie działał na naszym Pomorzu.
Oto główne źródło informacji:













Ikona ma wielkość 41,5cm x 60cm. Zakończyłem pisanie 12 stycznia 2012 roku..
Pozdrawiam wszystkich Januszów!!!
a szczególnie o. Janusza Jędryszka, który po otrzymaniu ikony stwierdził, że jest to najpiękniejsza ikona jaką napisałem!!!
Oby każdy kto dostaje ikonę swojego patrona mógł tak powiedzieć. Czego sobie i innym ikonopisom życzę.

7 komentarzy:

  1. Sam komentuję - dzisiaj rano O. Janusz Jędryszek zaakceptował z satysfakcją ikonę bł. bp. Janusza z Uppsali. Dokonałem na jego prośbę drobnych poprawek - usunięcie krzyży z mitry i zamiana na krzyże równoramienne na paliuszu. Fakt, dopiero po tych zmianach poczułem że ikona spełnia swoje zadanie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Więcej informacji nt. świętego Janusza można znaleźć tutaj: http://www.jacek.iq.pl/nowiny/211.html?task=view

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Każda dodatkowa informacja wzbogaca naszą wiedzę o tym zasłużonym kapłanie. Jednak nadal nie ma wiarygodnego potwierdzenia kanonizacji. Nazywanie go Świętym to nie błąd, jak najbardziej zasłużył na to, ale ikona ma swoje prawa, oparta jest głównie na kanonie, czyli prawdzie uznanej. Dlatego w ikonie nadal będzie Błogosławionym.

      Usuń
  3. Poszukiwałem, nie tylko ja wiarygodnego źródła pisanego o kanonizacji Bł. Janusza. Bez efektu. Natomiast są źródła historyczne potwierdzające beatyfikację Janusza z Uppsali. Dlatego jednak zostanie Błogosławionym na moich ikonach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niech nas jezus prowadzi drogami do Maryi naszej mamy.Odmawiajcie rozaniec do naszej Maryi Krolowej Polski i za pokoj na swiecie.

    OdpowiedzUsuń