piątek, 4 maja 2012

Archanioł Uriel, czyli BÓG JEST ŚWIATŁEM

Archanioł URIEL. Czyli BÓG JEST ŚWIATŁEM.
Ikona zakończona  04 maja 2012 roku. (56cm x 66cm - postać namalowana na podłożu klasycznym, tzn. płótno, leukas)
Znalazłem w zbiorach rosyjskich reprodukcję pięknej ikony z XVI w przedstawiającej Archanioła Michała. Od początku bardziej pasował mi na Uriela. Dlatego napisałem ikonę tego archanioła celowo bazując na znalezionej. No cóż. Arch Michał ma teraz podobnie umundurowanego współarchanioła. Tradycja mówi, że to właśnie Uriel wyprowadził Adama i Ewę z raju i stoi na straży rajskich wrót.
On, wraz z Michałem zaprowadzą sprawiedliwych do raju w dniu Sądu Ostatecznego.
Najwyższy czas na Gabriela. 
A poniżej troszkę o Urielu z wikipedii, aby nie szukać:
 WIKIPEDIA:
Uriel (אוּרִיאֵל, Fanuel - „ogień Boży” lub „światło Boga”) - według tradycji judaistycznej i w niektórych wierzeniach chrześcijańskich to jeden z najwyższych rangą archaniołów. Uriel płynący „po promieniu słońca” i szybujący „gładko nad mrokiem wieczoru”. Jego imię może być analogiczne z imieniem Uriah. Archanioł zbawienia (jak w Czwartej Księdze Ezdrasza) oraz światłości. W etiopskiej Księdze Henocha - archanioł „sprawujący władzę nad gromem i trwogą". W Życiu Adama i Ewy Uriel jest aniołem skruchy. Jak przypuszcza Anscar Vonier, Uriel „jest duchem, który stał u bram raju utraconego z mieczem ognistym w dłoni”. Zdaniem Louisa Ginzberga określenie „Książę Światłości” odnosi się jedynie do Uriela. Według Ewangelii Bartłomieja, Uriel został stworzony jako piąty Archanioł, po Satanaelu, Michale, Gabrielu i Rafale. Milton opisał Uriela jako archanioła, jednego z tych siedmiu, co najbliżej tronu Bożego stoją oraz jako regenta Słońca, którego w Niebiosach Najprzenikliwszym [...] nazwano z duchów. W The State of Innocence Dryden przedstawił Uriela zstępującego z nieba na rydwanie ciągnionym przez białe konie. Pomimo sławy, jaką się cieszył, Uriel był jednym z aniołów, których kult został oficjalnie potępiony przez papieża Zachariasza podczas synodu rzymskiego w 745 r. (ten sam los spotkał m.in. Raguela i Tubuela). W judaizmie natomiast jeszcze dziś spotyka się ślady kultu „świętego Uriela”. Współcześni Żydzi przed snem odmawiają modlitwę zawierającą słowa: „Winni Pana, Boga Izraela, niech Michał stanie po mojej prawicy, Gabriel po lewicy, Uriel przede mną, Rafael za mną, a ponad głową przebywa obecność Boga”. W Apokalipsie Eliasza, Uriel jest jednym z dwóch Archaniołów (drugim jest Michał), który w Dniu Sądu Ostatecznego zaprowadzą do raju naznaczonych pieczęcią Chrystusa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz