Czyż nie Ja jestem Pan, a nie ma innego boga oprócz Mnie? Bóg sprawiedliwy i zbawiający nie istnieje poza Mną. Izajasza 45,21
Zakończyłem dzisiaj pisanie ikony Oblicza Chrystusa. Zadania i pytania jakie stawały przede mną podczas pisania rysów twarzy Pana Naszego, ponownie skierowały mnie na poszukiwanie informacji o wadze kanonu w ikonie. W miarę pisania odchodziłem od wzoru z podlinnika, czułem wręcz nacisk by spojrzenie Chrystusa było takie jak widać - skoncentrowane na kontemplującym ikonę. Pan ma mi coś ważnego do powiedzenia. Jednak musiałem znaleźć potwierdzenie dla samego siebie, że takie bezpośrednie spojrzenie z ikony jest zgodne z teologią. I trafiłem na bardzo dobry, zwarty i zrozumiały artykuł Pana Michała Boguckiego, który prowadzi witrynę MUZEUM IKON.
Zacytuję najważniejsze dla mnie fragmenty:
"Patrząc na ikony, czyli rzecz o kanonie"
/fragmenty/:
"Malarstwo ikonowe posługuje się formą wypracowaną przez wiele stuleci,
dlatego ikonę rozpoznajemy na pierwszy rzut oka. Choć ulegała ona
licznym przemianom, w istocie swej zawsze pozostawała niezmienna. Ta
niezmienność dotyczy jednocześnie formy i treści, a właściwie ich
nierozerwalnego związku.
Pod pojęciem treści nie rozumiemy tylko tematu przedstawienia, lecz cały
dogmatyczno-teologiczny ładunek pojęć wypracowany przez tradycję –
zbiorowe doświadczenie chrześcijan, weryfikowane przez czas i nauczanie
Kościoła i przede wszystkim ugruntowane w Piśmie Świętym.
Sama forma, choćby najdoskonalsza, jeśli nie niesie głębszych treści –
jest pusta."
"Teolog powie, że ikona jest przede wszystkim sakramentem – tajemnicą
Bożej obecności w człowieku, obecności boskiej w rzeczywistości
ludzkiej. Pierwszą ikoną była twarz Chrystusa – Bogoczłowieka. Przez
tajemnicę Wcielenia twarz człowieka zjednoczyła się z Obliczem Boga. "
"PATRZĄC NA IKONY, musimy zadać sobie najważniejsze pytanie: co powoduje,
że ikona jest IKONĄ? Jakimi zasadami i wskazówkami musi kierować się
ikonograf, by nie popełnić błędów, które jego pracę zdyskwalifikowałyby
nie tyle w sensie plastycznym, co duchowym. Musimy postawić pytanie: co
znaczy, że ikona jest kanoniczna? Czym jest kanon? /.../ Czy są to zasady właściwego stosowania
kolorów, form, linii, perspektywy i inskrypcji. Czy wreszcie jest to
wierność zasadzie jedności formy i treści, o której mówiliśmy na
początku."
Po przeczytaniu całego artykułu wywnioskowałem, że co prawdaw tej ikonie Oblicze nie za bardzo wyraża "ciszę, spokój, wejrzenie w wieczność", ale dla mnie podczas pisania właśnie taka twarz Chrystusa wyrażała kanoniczną jedność formy i treści.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz