Materiałoznawstwo poligraficzne w swej podstawowej bazie jest tożsame z materiałoznawstwem sztuki. Obie dziedziny powstały dokładnie z tego samego źródła - materiałoznawstwa i technologii sztuki.
Jestem doświadczonym poligrafem i mam mocną, sprawdzoną praktyką wiedzę na temat chemii i materiałów stosowanych od wieków w sztuce europejskiej. Pomaga mi to z radością podejmować się zadań z zakresu renowacji dzieł sztuki sakralnej. Przy każdym podejmowanym zadaniu występuje konieczność wykonania wielu próbek laboratoryjnych, czyli wstępnego sprawdzenia planowanej technologii renowacji obiektu.
Wyjątkowym właśnie dziełem, jakiego podjęliśmy się wspólnie z Renatą w ramach Pracowni Agios, jest
ratowanie ikon z ikonostasu z Cerkwii Grekokatolickiej p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Wałczu.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhU_RF3uLPirc5ejKDv9_WMRba5DreX-1a5LNmORv-CUIOmAH9LW_Ox_5sstpXcKmUdZQ4Kh_NxQQM4aFMBLkSuo2GnT4vouGyQC8gUhNSqnKomr25bKl7w1PpkUwEY2qf21Lbk4ixAqI31/s640/do+reno+wa%25C5%2582cz2+%252811%2529.jpg) |
Skala problemu - pekanie i łuszczenie się warstwy malarskiej. |
|
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhiJ_MNUfbO40Y93OD_JSA80Y4aYoq2RfsqJkYtyXjd1iCq5K8GSDUCWrESvCR8XYWqKw-PqRelz1pdGDQpU3y7lHDsEsoZSXDBHeYmiR1U9ncVsbAn7stTFCqXNY-Bq83vOeVJBwCTDQK2/s640/efekty+renowacji+wa%25C5%2582cz+2.jpg) |
od lewej - pierwsze i drugie - przed renowacją. Trzecie zdjęcie - po zakońcvzeniu prac naprawczych i konserwacyjnych. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiNKtjXwGYr1ouGyW0iV0O3uZgYHvBH4vq7i8tYAhuS88rIbjUE-60PVBw1_cihl6w1RASVXTremB9cNWg6POkeoNFuQxnIfc540yQ6Tv63ODJ1fd1PzMdoUY3ZwkhyIrTCR1XwWkkb9c64/s640/Renowacja+przed+po+1.jpg) |
Fragment Ikony Podwyższenia Krzyża Świętego przed i po renowacji |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj_70yH3q_0578yd7Fyco9EJfNlTLKa6RZXjQCm6MX3KoR85Hhd_fOACkqJJNOaef98VirCmtO05cbVnY0MyxJXiS_fs6VIn8lgqNdi-6AS61UhN0tBnDu247ut4SRF-jayMv-paRY0hJab/s640/Renowacja+przed+po+1ca%25C5%2582e.jpg) |
Ikona Podwyższenia Krzyża Świętego przed i po renowacji |
Pięknie zaprojektowane i wykonane ikony wg szkoły kijowskiej, na skutek nieprawidłowo wybranego materiału i źle przygotowanego podłoża (leukasu) w szybkim tempie zaczęly ulegać zniszczeniu. Warstwa malarska zaczęła się łuszczyć i odpadać. Naprawdę ikony te są wyjątkowej urody. Należy je obowiązkowo ratować, pomimo dośc młodego wieku - powstały w latach dziewięćdziesiątych poprzedniego stulecia. Kilka lat temu skala samoniszczenia ikon była ogromna i heroiczną pracę wykonała przy nich koleżanka ikonopisarka z południa Polski. Obecnie utrwalamy to co uratowała P. Małgosia, dokładamy swoją cegiełkę, oraz zabezpieczamy całość opracowaną specjalnie metodą, tak by piękno ikon w Wałczu zachwycało przynajmniej następne dziesięciolecia. Mam nadzieję że nasze zaangażowanie, warsztat malarski Renaty i moja wiedza i doświadczenie pozwolą uzyskać wieloletni pozytywny efekt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz